Tower bridge
Tower Bridge je zdvíhací most v Londýne nad riekou Temža. Často sa nesprávne označuje ako Londýnsky most (London Bridge), čo je ale v skutočnosti hneď ďalší most proti prúdu rieky. V druhej polovici 19. storočia sa vo východnej časti Londýna začala rozmáhať priemyslová výstavba. V súvislosti s tým bolo potrebné vybudovať nový most cez rieku, ktorý by stál po prúde rieky za mostom London Bridge. Nanešťastie ale tu nebolo možné postaviť tradičný typ mosta, pretože by znemožnil lodnú dopravu do Londýnskeho prístavu, ktorý sa nachádzal medzi mostom London Bridge a Towerom. Tunel pod Temžou (tzv. Tower Subway) bol síce otvorený roku 1870, ale bol určený iba pre chodcov. Roku 1870 bola stanovená Komisia pre zvláštny most alebo tunel, aby sa pokúsila nájsť riešenie tejto dopravnej hádanky. Komisia vyhlásila verejnú súťaž na konštrukciu nového mosta. Zaslaných bolo viac než 50 návrhov, vrátane jedného od stavebného inžiniera Josepha Bazalgetta. Vyhodnocovanie návrhov však bolo veľmi kontroverzné a víťazný návrh, zaslaný mestským architektom Horace Jonesom, bol vyhlásený až roku 1884. Stavba mosta začala roku 1886 a trvala 8 rokov. Stál približe milión libier. Na prácach sa podieľalo 5 hlavných dodávateľov a 432 robotníkov. Na podporu stability mosta boli na riečne dno položené dva masívne piliere; každý obsahoval viac než 70 000 ton betónu. Kostra veží a mosta samotného bola vybudovaná z viac než 11 000 ton ocele a ako obloženie mosta na ochranu oceľovej kostry, pre vylepšenie vzhľadu bola použitá cornwallská žula a portlandský kameň.Roku 1887 Jones zomiera a na jeho miesto nastupuje Jonesov hlavný inžinier, Sir John Wolfe-Barry. Wolfe-Barry nahradzuje Jonesov stredoveký štýl fasády štýlom viac ozdobným, Viktoriánskou gotikou. Most bol otvorený roku 1894. Slávnostnú ceremóniu zahájil princ z Walesu, budúci kráľ Eduard VII. a jeho žena, Alexandra Dánska. V roku 2000 bol zavedený nový počítačový systém, ktorý má umožniť diaľkové ovládanie mosta. Nanešťastie tento systém je značne poruchový a už niekoľkokrát spôsobil zaseknutie mosta v otvorenej alebo naopak zatvorenej pozícii, ako sa to stalo napríklad 2. júna 2005